Industria modei declară că este împotriva rasismului, însă criticii nu sunt de acord

Internaţional UBB Radio

După mai mulți ani de rasism sistematic, însușire culturală și decizii creative insensibile, mulți oameni de culoare au văzut mai departe de postările celor din industria modei pe social media, recunoscând faptul că ceea ce este afișat într-un mod public este o minciună.

Potrivit CNN, din data de 26 mai, titlurile presei au fost dominate de moartea sumbră a lui George Floyd și de protestele internaționale cauzate de această întâmplare nefericită. Mii de oameni din întreaga lume au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva brutalității venite din partea poliției și împotriva rasismului, în timp ce în mediul online, alții mii de internauți au realizat postări cu hashtag-ul #BlackLivesMatter (BLM).

Pe social media, mai multe brand-uri de modă au acționat rapid și s-au aliniat și de partea protestatarilor, postând imagini negre pe Instagram pentru activitatea #BlackoutTuesday, cu descrieri lungi în care denunță rasismul, discriminarea și violența. Dar nu toată lumea crede în aceste lucruri.

,,Pur și simplu nu cred că intenția din spatele acestor acțiuni este una de a face schimbări durabile. Pe social media oricine poate intra în cercul susținătorilor BLM, dar ceea ce faci în spatele postărilor, în propria casă, în biroul tău corporativ, cu conexiunile tale, cu puterea pe care o deții.”, a susținut Lindsay Peoples Wagner, editorul șef Teen Vogue, într-un e-mail către echipa CNN.

Aceste acuze de ipocrizie au afectat brand-uri încă de la începutul protestelor. În online, persoanele au pus la îndoială dacă brand-ul de lux Salvatore Ferragamo, care a refuzat să declare ceva pe acest subiect, ar putea fi un aliat în lupta anti-rasism în momentul în care actorul Tommy Dorfman i-a acuzat de discriminarea față de modelele transsexuale și de culoare în cea mai recentă campanie a lor. De asemenea, un alt subiect controversat legat de  brand-ul LA ar putea cu adevărat să sprijine #BlackLivesMatter când oamenii care declară că ar fi foști angajați au acuzat brand-ul de rasism la locul de muncă în comentarii (fondatoarea Yael Aflalo și-a cerut scuze, ulterior dându-și demisia din postul ei de director executiv). Compania de haine de femei, Anthropologie , a susținut într-un dintre postările de pe Instagram: ,,Inimile noastre, cu ale voastre, se frâng din cauza evenimentelor recente. Postarea a fost ulterior ștearsă în urma acuzelor de rasism în rândul clientelor lor, lucruri pe care brand-ul le-a negat.

Asta nu înseamnă însă nimic pentru publicațiile de modă. Mai devreme în această lună, o investigație realizată de CNN a dezgropat numeroase acuzații de rasism și toxicitate la locul de muncă la Refinery29. Ca și răspuns, editorul șef și co-fondatoarea Christene Barberich, care a demisionat în 8 iunie, a spus într-o delcarație:

,,Scopul meu a fost mereu să ajut la închiderea decalajului de reprezentare și acest lucru este reflectat în paginile Refinery29.”

 Între timp, s-a zvonit că Anna Wintour a renunțat la postarea ei evocată la Vogue, deoarece foștii angajați și-au împărtășit propriile experiențe cu rasismul pe care le-au trăit în timpul lucrat la redacției.

Wintour, al cărei profesii este aceea de director artistic, editor șef la Vogue US și consilier global de conținut, a trimis un e-mail intern echipei sale pe data de 5 iunie. Potrivit CNN, a recunoscut și e preluat întreaga responsabilitate pentru discriminările care s-au petrecut în fața ochilor ei.

,,Știu că Vogue nu a găsit suficiente modalități de a promova sau de oferi de muncă editorilor de culoare, scriitorilor, fotografilor, designerilor și altor creatori. Și noi am făcut greșeli, publicând imagini li povești care au rănit sau au fost intolerante.”, a scris aceasta.

În plus, un purtător de cuvânt al lui Conde Nast, editorul revistei Vogue, a spus într-o declarație:

,,Conde Nast este focusat pe a crea o schimbare importantă și continuă să implementeze un proces de angajare pentru a asigura că o gamă diversă de candidați este luată în considerare pentru toate posturile deschise.”

 Răspunsul brand-ului de lux franțuzesc Celine (o postare neagră cu următoare descriere: ,,Celine este împotriva tuturor formelor de discriminare, opresiune și rasism. Lumea de mâine nu va exista fără egalitate pentru toți. #BlackLivesMatter.”),  a fost cel care l-a determinat pe stilistul de la Hollywood, Jason Bolden, care lucrează cu vedete precum Taraji P. Henson, Ava DuVernay și Serena Williams, să facă unele declarații. Într-un comentariu, care a fost preluat ulterior de contul Diet Prada, Bolden a acuzat brand-ul (care a refuzat să ofere vreo declarație pe acest subiect) de faptul că ar fi refuzat să îmbrace celebrități de culoare pe covorul roșu decât dacă lucrau cu stiliști de culoare albă.

,,Atenția mea nu a fost asupra modei. Atenția mea a fost pe viețile care au fost pierdute și injustiția fața de oamenii de culoare. Dar în acel moment, când am văzut acea postare, am simțit multă furie. A fost ca o glumă pentru mine. Nu era ceva autentic.”, a transmis Bolden într-un interviu telefonic.

Ca stilist, Bolden a fost că el însuși s-a simțit marginalizat de brand-urile de lux. Își aduce aminte de greutățile pe care le-a întâlnit în încercarea de a găsi un designer să-l îmbrace pe Taraji P. Henson în 2017 la gala premiilor Academy Awards, unde filmul ei ,,Hidden Figures” a fost nominalizat la trei premii, inclusiv la ,,Best Picture”.

,,În acele momente, în ce altceva trebuie să te încrezi? Henson are tot ce și-ar putea dori. Ea are presa care merge paralel (nominalizările la Oscar), are o acoperire majoră, a câștigat un Glob de aur, este o actriță apreciată de critici. Dar totuși au spus nu.”

Aceasta nu este prima dată când industria modei s-a împiedicat când a fost vorba de a adresa probleme legate de rasă. Însușirea culturală, gafele rasiste de înaltă importanță și lipsa diversității pistei sunt puncte de vorbă perene, ceea ce aduce un val recent de diversitate și angajări de incluziune.

Peoples Wagner este una dintre puținii editor de culoare într-o redacție importantă (pe lângă Edward Enniful de la British Vogue și Samira Nasr de la Harper’s Bazaar).

,,Nu cred că o persoană de culoare albă ar putea să înțeleagă încărcătura emoțională de a fi negru și să încercă să îți deschizi un business care să supraviețuiască în industrie… Nu cred că există vreun sector în această industrie a modei undei oamenii de culoare ar putea spune ca au aceleași resurse, ca suntem egali sau că suntem tratați la fel.”, a transmis modelul Adesuwa Aighewi, una dintre cele mai cunoscute modele de culoare care lucrează în momentul de față.

,,Tot ceea ce am realizat a fost ca imagine a rasei mei, ca un simbol de diversitate. Am pozat pentru American Vogue în decembrie și încă nu am văzut nicio compania să mă promoveze.”

Danielle Prescod, director de stil pentru BET.com, nu a fost surprins să vadă brand-urile că încep să vorbească despre anti-rasism în urma evenimentului George Floyd:

,,Ceva ce se mișcă atât de rapid în social media, precum această mișcare, ar fi fost șocant dacă aceștia nu ar fi zis nimic. “, a declarat aceasta.

 Nu s-a putut abține însă să nu se întrebe de motivația venită din partea brand-ruilor, care au rămas atâta timp tăcute în legătură cu probleme ce vizau rasa, de a alege fix acest moment pentru a face declarații.

,,Este la fel de neplăcut când un brand spune ceva de genul <<Suntem alături de comunitatea Black>> ca și când ai mai fost alături de ea până acum? Ai avut aceleași oportunități să aperi viețile acestora, să aperi frumusețea persoanelor de culoare, să-i angajezi. Deci voi ați ales această săptămână pentru a vă păsa de viețile celor de culoare. E totul prea convenabil. Ajunge să arate ca o oportunitate de marketing decât că v-ar păsa cu adevărat.”

Alte brand-uri au fost mai bune la stabilirea solidarității decât altele. Bolden l-a lăudat pe designerul Valentino Perpaolo Piccioli pentru casting-ul multicultural și pentru că l-a ales pe modelul sud-australian Adut Akech ca imagine a mărci.

Cercetările sugerează că angajarea diversă este mai mult decât o simplă problemă de optică bună: este o afacere bună. Un studiu realizat în 2018 de McKinsey a constat că brand-urile cu niveluri ridicate de diversitate, etnică și cultură pe echipe de conducere, aveau cu33% mai multe șanse să devine ,,lideri în industrie”.

Sursa: CNN

Bianca Bărbat

leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

related posts