Apariția noului coronavirus a produs o serie de schimbări în stilul de viață al omului, de aceea cei de la EY Future Consumer Index au făcut un studiu referitor la tipurile de comportament în rândul consumatorilor pe perioada pandemiei.
Conform studiului făcut de EY Future, pandemia definește patru tipuri diferite de comportament în rândul consumatorilor: „reduc drastic cheltuielile”, „păstrează-ți calmul și cheltuie”, „economisește și fă stocuri” și „hibernează și cheltuie”.
După sondajele făcute și în funcție de categoria de vârstă, statutul profesional sau familial cele patru categorii de consumatori au următoarele trăsături:
- Cei mai mulți consumatori se încadrează în categoria „Economisește și fă stocuri”, fiind persoane care preferă să cumpere doar strictul necesar, fără a mai cheltui bani pe îmbrăcăminte sau alte lucruri ce ți de timpul lor liber.
- Urmați de categoria „Redu drastic” în care se încadrează consumatori cu vârsta peste 45 de ani, considerând cumpărăturile și marca produsului un lucru mai puțin important în această situație.
- Cei din categoria „Păstrează-ți calmul și cheltuie” sunt consumatori care nu acordă prea multă importanță pandemiei și își păstrează vechile obiceiuri în cea ce privește cumpărăturile.
- Categoria „Hibernează și cheltuie” cuprinde consumatori cu vârsta între 18 și 44 de ani, care sunt preocupați cel mai mult de impactul pandemiei, iar produsele pe care le cumpără s-au schimbat semnificativ.
Pentru a vedea dacă sunt persoane care și-au schimbat obiceiul de consum în contextul actual al pandemiei, am vorbit cu câțiva tineri. Alexandra Bularca spune că și-a menținut stilul de viață privind cumpărăturile:
„Obiceiurile mele de consum nu s-au schimbat în timpul pandemiei. Fiind studentă, am încercat întotdeauna să îmi gestionez cât mai eficient banii. În această perioadă, mi-am păstrat vechile obiceiuri și am continuat să economisesc, cumpărând doar produse de strictă necesitate.”
Bianca Păcurar a spus că a fost nevoită să facă anumite schimbări:
„La 21 de ani, pot spune că eram obișnuita cu un ritm de viață oarecum “agitat”, împărțindu-mă între facultate și job. Odată cu apariția pandemiei, lucrurile au luat o întorsătura puțin neașteptată. Nu pot spune ca nu mă simt afectată de aceasta pandemie, dar pot spune că m-a ajutat sa ii prețuiesc mai mult pe cei dragi. Cu privire la cheltuieli momentan am ales să fac o excepție de la “micile plăceri” cum ar fi : haine, accesorii, make-up, etc., dând prioritate cumpărăturilor necesare traiului de zi cu zi.”
Cei de la EY Future au ajuns la concluzia că după terminarea pandemiei cele patru categorii ale comportamentului consumatorului vor crește cu încă una. Iar tipurile de consumatori care pot apărea după pandemie vor fi: „Continuă să reduci”, „Păstrează moderația”, „Revin-o la normal”, „Extravagant prudent”, „Revenire spectaculoasă”.
Cristian Cârstoiu, Partener, Asistență în afaceri, EY România a declarat în comunicatul de presă:
„În timp ce 42% dintre cei intervievați se așteaptă la o schimbare permanentă a comportamentului lor cu privire la cumpărături, o treime sunt dispuși să plătească mai mult pentru produsele locale, un sfert pentru branduri mari pe care le consideră de încredere și un sfert pentru produse care respectă principiile etice. Înțelegerea modului în care se va schimba comportamentul clienților și ce noi sub-segmente sunt așteptate în următoarele luni este esențială pentru a avea un răspuns adecvat la noile dinamici de cumpărături”.
Sursa: Ambasada Sustenabilitatii
Iulia Nemes