Măsurile de retenţie impuse pe scară largă au avut un impact considerabil în ceea ce priveşte comerţul cu amănuntul deoarece volumul comerţului a scăzut cu 11,2% în ţările care folosesc moneda euro din februarie 2020 până în martie 2020, potrivit Eurostat, organismul care se ocupă cu statistica Comisiei Europene. Printre Statele Membre cele mai mari creşteri au fost observate în Ungaria (+3.5%), România (+3.1%) şi Irlanda (+3%), în ceea ce priveşte analiza anuală.
La jumătatea lunii martie 2020, multe ţări au închis magazinele neesenţiale, în timp ce pieţele, supermarket-urile şi farmaciile au rămas deschise. Vânzările în supermarket-uri au crescut, în general, chiar şi în ţările care au înregistrat cele mai puternice scăderi ale activităţilor de vânzări, precum în Bulgaria, Spania şi Portugalia. În opoziţie, vânzările din magazinele universale au scăzut semnificativ în Uniunea Europeană, mai ales în Belgia, Spania, Lituania şi Germania, potrivit Eurostat.
Din februarie până în martie, volumul de comerţ cu amănuntul a scăzut cu 23.1% în ceea ce priveşte produsele nealimentare. Mai este o scădere de 20.8% în ceea ce priveşte combustibilii auto şi o creştere de 8.3% în ceea ce priveşte comerţul cu mâncare, băutură şi tutun. Evoluţia vânzărilor pe internet a fost relativ diversă dar vânzările prin acest canal au crescut uşor şi în multe state membre ale UE.
În aşteptarea unor pierderi, „cumpărarea de panică” a putut fi observată în luna martie. Biroul Federal de Statistică din Germania a efectuat un sondaj experimental special cu datele scannerului care au aratat o creştere masivă a achiziţiilor de dezinfectanţi, făină şi hârtie igienică. Astfel de cumpărături durabile (şi de alcool) au putut fi observate în mai multe ţări, potrivit statisticilor Eurostat.
Sursa: Pexels
Laura Costin