Bacalaureatul în condiții de pandemie

Educaţie UBB Radio

Pandemia de Covid-19 a luat cu asalt învățământul din România, care a suferit schimbări radicale de-a lungul ultimelor luni.

Orele s-au mutat acasă, în mediul online, fiind limitat pe cât posibil contactul dintre oameni în scopul menținerii distanțării sociale. Cu toate acestea, pandemia nu a oprit desfășurarea examenului de Bacalaureat sau a evaluării naționale, care sunt esențiale și au un impact imens asupra viitorului elevilor.

Din această cauză, examenele au fost adaptate la condițiile actuale, ca siguranța elevilor să fie păstrată, concomitent cu avansarea lumii în ritmul ei obișnuit.

Datorită timpului scurt pe care l-au avut la dispoziție, membrii Ministerului de Învățământ au avut responsabilitatea de a se mișca pe cât de rapid posibil pentru a prevede un nou mod de susținere al examenului, cu modificările de rigoare.

Luni a avut loc prima probă scrisă a examenului de Bacalaureat, cea la limba și literatura română.

Conform statisticilor publicate de Ministerul Educației și Cercetării, la prima probă scrisă a examenului de Bacalaureat au participat 134.831 de candidați, în timp ce 3.463 de elevi au absentat. Un singur candidat a avut temperatura peste 37.3 grade Celsius, urmând ca acesta să susțină examenul în etapa specială, care se va desfășura în data de 6 iulie. La proba specială vor participa și restul de elevi puși în dificultate din cauza pandemiei. Se află în izolare la momentul actual un total de 46 de candidați, iar, in carantină sau în spital, un număr de cinci elevi.

Pentru o mai bună înțelegere a eficacității modalităților alese de Minister, am discutat cu elevi de clasa a 12-a, care au trăit pe pielea lor această experiență lipsită de precedent în România.

Oana e elevă în clasa a 12-a la liceul Decebal din Deva, unul dintre cele mai bune licee din județul Hunedoara,la profilul de științe ale naturii, și a oferit o descriere extrem de detaliată a experienței sale cu susținerea Bacalaureatului în condiții de pandemie.

Ea consideră că experiența a fost în regulă: „În general, a fost ok. Nici bine, nici groaznic”. Cu toate acestea, Oana a subliniat lipsa de organizare în ceea ce privește desfășurarea celui de-al doilea semestru din anul școlar: „Într-adevăr, ne-a dereglat puțin faptul că nu am mai fost la școală de trei luni; inițial, ne-am pierdut timp de o lună motivația de a învăța, stând într-o veșnică incertitudine”. Aceasta a explicat faptul că datele pentru reînceerea școlii, dar și pentru susținerea examenelor, au fost schimbate extrem de frecvent, cauzând confuzie în rândul elevilor de clasa a 12-a.

Eleva se declară mulțumită de cum a fost manevrată situația în cadrul liceului la care studiază, însă a evidențiat faptul că situația creată de pandemie a pus în mare dificultate elevii din zonele defavorizate, care nu au primit pregătirea de care ar fi avut nevoie:

„A fost bine pentru noi, cei de la liceele bune. Însă nu am cuvinte pentru modul în care au abordat situația cu privire la elevii din zonele defavorizate, cărora le-a fost din start tăiată orice speranță”.

Oana a fost de acord cu subiectele date, considerând că au fost alese în concordanță cu situația actuală a elevilor:

„Da, au fost ok subiectele, cred că li s-a oferit tuturor celor care își dădeau minimul de interes șansa să promoveze. Sigur, au fost și câteva de dificultate mai ridicată, presupun că pentru a face diferența puțin la admiterile la facultăți.”

Aceasta a apreciat eforturile depuse de Ministerul Educației, subliniind că au fost esențiale procesului de învățare de acasă.

„Și faptul că ne-au postat săptămânal teste de antrenament a fost foarte de ajutor, mai ales că au și luat exerciții de acolo și le-au pus în subiecte.”

Eleva a discutat, de asemenea, despre organizarea examenului, raportată la menținerea normelor de protecție și igienă.

„Organizarea a fost OK. Am primit măști, am avut trasee pentru intrare și ieșire, și s-a menținut distanțarea.”

Ea a menționat, însă, faptul că situația nu a fost deloc ușoară pentru elevi, din punct de vedere psihic:

„A fost o situație grea pentru fiecare dintre noi. Multe familii aua vut decese, pagube materiale, agitație și multe altele. Eu am stat singură în casă pentru că mama e asistentă și nu putea veni acasă, deci, în mod evident, toți am fost confuzi și bruiați psihologic… chiar și faptul că stai înăuntru o perioadă lungă de timp îți afectează randamentul. Nu toată lumea a reușit să se mobilizeze și să transforme timpul ăsta în ceva productiv. Puteam primi mai multă empatie din partea adulților.”

Sursă: Pexels
Sursă: Pexels

În concluzie, Oana e mulțumită de cum s-a desfășurat examenul, menționând, însă, că nu toți elevii din România au avut același noroc:

„Deși s-au mișcat foarte greu cu organizarea datelor pentru examene și echivalarea probelor orale, a fost OK. Totuși, răspunsurile mele sunt din perspectiva cuiva care a promovat un liceu bun, deci… cu siguranță nu au avut toți experiențe la fel de bune.”

„Situația a fost oribilă în special în zonele rurale, unde și-au bătut joc de viitorul lor și nici măcar nu își asumă lucrul ăsta. Sistemul de învățământ e putred de la rădăcini, și situația noastră fericită nu o acoperă pe a lor”, a adăugat eleva.

Alex e, de asemenea, elev în clasa a 12-a. Acesta studiază la Liceul Pedagogic Regina Maria din Deva, la filologie.

Acesta e foarte mulțumit experiența pe care a avut-o:

„Experiența a fost foarte legeră, mai OK decât mă așteptam, și senzația după ce ieși pe ușă și te gândești că te-ai descurcat e genială.”

Elevul consideră că subiectele au fost alese cu grijă, și că au fost luată în calcul situația actuală a elevilor:

„Subiectele au fost super accesibile, cred că a fost luată în calcul condiția actuală a lumii, sigur va promova multă lume examenul”.

„Organizarea a fost în regulă, cu toate că a fost o noutate. Nu a fost tocmai comodă, dar au fost luate toate măsurile de siguranță. În plus, nimeni nu a măsurat o temperatură mai mare de 37.3, deci sunt sigur că am dat examenul într-un mediu sigur”, a declarat Alex.

Acesta a discutat despre o întâmplare amuzantă care s-a petrecut înaintea examenului:

„O asistentă mi-a dat cu dezinfectant pe frunte în loc să îmi ia temperatura. Era și ea emoționată, probabil”.

Sursa: G4Media

Andreea Bordea

leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

related posts