Perioada carantinei ridică probleme la nivel psihologic, atât pentru copii, cât și pentru adulți. Statul în casă, responsabilitățile de la școală sau de la locul de muncă care trebuie rezolvate acum în totalitate online, dar și presiunea socială sunt doar câteva dintre provocări. Despre ele, dar și despre cum va afecta pandemia sistemul de învățământ am discutat cu Mihaela Alimpesc, psiholog școlar.
- Din punct de vedere al unui psiholog care lucrează în special cu tineri, cum considerați că îi afectează aceasta pandemie pe adolescenți?
Cred că adolescenţii sunt o categorie destul de afectată de aceasta pandemie. Cu siguranţă le lipsesc întâlnirile cu prietenii, petrecerile, plimbările şi, chiar scoala. Cu toate acestea, ei comunică cu destul de multă uşurinţă şi în mediul online şi găsesc soluţii să păstreze legăturile cu prietenii, colegii.
- Cât de greu credeți că este pentru aceștia să respecte restricțiile impuse?
Depinde de fiecare adolescent în parte. Poate pentru o parte, această perioadă este binevenită şi petrecută cu folos . Pentru mulţi însă, cred că este greu de respectat aceste restricţii, unii, mai rebeli, chiar ignorându-le.
- Cât de grav credeți că va afecta această perioadă sistemul de învățământ?
Depinde cât va dura această perioadă. Dacă începem scoala în a doua jumătate a lunii mai sau chiar la începutul lui iunie, sistemul de învăţământ nu ar trebui să fie foarte afectat. Activităţile au continuat în mediul online. Probleme sunt acolo unde nu exista responsabilitate, atât din partea elevilor, cât şi a cadrelor didactice.
- Cum s-a schimbat viața dumneavoastră din punct de vedere profesional în ultimele 2 luni? Vă continuați activitatea online?
Nu s a schimbat foarte mult viaţa mea din punct de vedere profesional. Am continuat să păstrez legătura cu elevii în mediul online, am desfăşurat consilieri individuale pe whatsapp şi mess, le am trimis elevilor teste, chestionare pe diverse teme şi am discutat rezultatele, am continuat pregătirea pentru bacalaureat. Nu am lăsat garda jos şi am încercat să îi motivez pe elevi, să îi încurajez şi să îi sprijin în a se adapta noii situaţii. Pe grupurile claselor am trimis diverse materiale utile pentru profesori, elevi şi părinţi!
- Care categorie de vârstă este mai afectată din punct de vedere mental, în această perioadă?
Cred că extremele sunt categoriile cele mai afectate, respectiv copiii şi bătrânii. Copiii – pentru că e greu să îşi consume energia între 4 pereţi şi să înţeleagă situaţia (un rol foarte important le revibe aici părinţilor!). Bătrânii – pentru că sunt cei mai vulnerabili în fata bolii şi resimt mai acut lipsa celor dragi.
- Oamenii sunt predispuși mai mult acum la a avea atacuri de panică și anxietate, cum ar trebui să le țină sub control?
Oamenii sunt mai preduspusi la atacuri de panică şi la anxietate, astfel încât trebuie să știm cum să controlăm aceste probleme. De aceea, trebuie să ne ocupăm timpul cu diverse activităţi care să ne distragă atenţia de la pandemie, să avem mereu ocupaţie. Este foarte util să avem zilnic un program şi să îl respectăm cu sfinţenie.
- Ne puteți da câteva exemple de activități pe care să le desfăşurăm în carantină, pentru a face timpul să treacă mai repede?
Sunt foarte multe variante în funcţie de preferinţele fiecăruia. De exemplu, cititul, sportul, gătitul, grădinăritul, dacă avem posibilitatea. Foarte importante pentru psihic sunt jocurile în familie şi jocurile cu copiii. De asemenea, ar fi foarte bine să petrecem timp cu noi înşine, să ne redescoperim! Să profităm de această perioadă să ne odihnim şi să ne pregătim revenirea la viaţa socială realizând ceva nou, ceva ce poate ne doream de mult, dar nu am avut timp…
Sursa: Unsplah
Ruth Beucă