Absolventă a Facultăţii de Arte Plastice, Decorative şi Design „George Enescu” din Iaşi, Paula Mihalache a susţinut, în perioada 12-13 noiembrie, în Vintage Music Pub, o expoziţie de fotografie sub numele „Corpul ca obiect”, care are la bază procesul overpainting-ului.
„Sunt pasionată de fotografie de mică, însă am avansat la mod conceptual de când am dat la facultate[…] Fotografiile se constituie într-o materializare a memoriei noastre. Limbajul artistic conduce privitorul spre o identificare a gesturilor cotidiene în planul artistic şi este un generator de semne şi simboluri. Acest lucru mă fascinează”.
afirmă tânăra artistă.
Acest proiect se prezintă sub forma unui act artistic, corpul meu devine o prezenţă obiectivă. Corpul uman devine un material de experimentat pe baza unui sistem de simboluri […] Aşadar, obiectul cercetării este corpul ca şi structură umană şi ca şi generator de sensuri.
continuă aceasta.
Intenţia Paulei este de a explora posibilităţile mixte ale creaţiei şi anume intervenţia plastică (acuarelă) peste fotografie. Fotografiile sunt realizate digital, având un strat de acuarelă (acril) peste o sticlă, aceasta fiind scanată ulterior şi suprapusă peste imaginea iniţială. Lucrările sunt, prin urmare, un amestec de elemente fotografice și tehnici de pictură.
„Abordarea sculpturală a nudului readuce silueta umană în aria esteticii clasice a artei, prin puritatea formelor şi suprafeţelor. Corpul este partea esenţială a identităţii umane, nu numai a celei fizice, ci şi a celei sociale. Pictura corpului este un mod de a figura stări de spirit, emoţii, ca şi cum tabloul ar fi o oglindă misterioasă. În cele din urmă, corpul în artă nu poate fi niciodată cunoscut «pur», el având ansamblul «cărnos», cu o simbolistica aparte”.
spune Paula Mihalache.
„Publicul a fost minunat! Am avut ocazia să cunosc oameni atât din domeniul plastic, cât şi persoane simple, care au avut ceva de supus! Au fost surprinşi, încântaţi şi relaxaţi. Am schimbat idei şi am discutat de la fotografie până la conceptul corpului uman şi esenţa lui”.
continuă aceasta.
În cadrul expoziţiei, a avut loc şi un atelier de pictură pe sticlă, care i-a oferit publicului posibilitatea de a lua contact direct cu o parte din tehnica folosită la realizarea fotografiilor expuse. Astfel, cei prezenţi s-au putut „juca” cu lucrările puse la dispoziţie în acest scop, încercând o experienţă nouă pentru cei mai mulţi dintre ei.
Un alt element-surpriză al expoziţiei constă într-o poezie de-a lui Thomas Carlyle, redată, cu o voce robotică, printr-o pereche de căşti. Rolul acestor căşti este de a îl ajuta pe ascultător să se detaşeze, să ignore sunetul de ambient. Versurile, rostite în engleză, conturează ideea liniştii interioare, găsite prin tăcere.
„Cu cât corpul devine mediatizat, îşi pierde valoarea morală, dar compensează prin valoarea tehnică şi conceptuală.”, afirmă Paula Mihalache.
– Cristina-Elena Talpoş / Sursa fotografiilor: Cristina-Elena Talpoş