Dacă te plimbi pe strada Potaissa din Cluj-Napoca, vei fi suprins de multitudinea de forme și culori pe care le poți descoperi. Înscripții circulare și impunătoare, cu un contur negru, fraze scurte cu tente politice sau desene a unor personaje din desene animate – sunt doar câteva dintre exemplele peste care poți da. Fiind una din cele mai impunătoare forme de exprimare, graffiti-ul a prins contur în ultimii ani, găsându-și locul și pe fațadele unor clădiri din Cluj. Fie că vi se pare o formă de vandalism sau de artă, cert este că acest fenomen a pornit de undeva și a ajuns să prindă amploare, sub mai multe forme. Mulți dintre oameni se întreabă care este motivul pentru care niște oameni umblă pe străzi și desenează pereții clădirilor. Alții o percep ca fiind o formă de protest împotriva anumitor lucruri.
Ce înseamnă graffiti, de fapt? Este un termen scurt pentru un fenomen mai vast, care necesită înțelegere și cunoaștere. Se referă, în general, la inscripțiile caligrafiate sau imginile pictate pe pereți sau alte suprafețe publice sau private. Ceea ce definește acest fenomen este faptul că aceste picturi se găsesc tocmai pe suprafețe care nu sunt destinate acestui scop. Chiar dacă pare că acest fenomen a luat amploare în ultimile decenii, de fapt, acesta a existat încă din Antichitate, picturile rupestre fiind și ele o formă de graffiti. Se spune că atâta timp cât spațiul este mai privat sau ilegal, cu atât este mai tentant să faci graffiti acolo.
În ultima perioadă, acest fenomen s-a transformat cumva într-o formă de interacțiune a artiștilor cu spațiul urban, nemaifiind o formă exlusivă de protest. Sociologii consideră prezența graffiti-ului în spațiul public ca fiind o stare generală care promovează un mediu de liberă exprimare într-un spațiu comunitar. A ajuns să fie o reflecție asupra relației dintre societate și o formă a artei. Antropologii nu consideră graffiti-ul ca fiind un tip de artă, însă pentru a deveni astfel, e nevoie de să fie apreciată de un mediu prin care să fie posibil să ajungă la cât mai multe persoane. Or, sunt oameni care percep acest fenomen doar ca o formă de vandalism.
Fenomenul artei stradale și impactul acestuia
De foarte multe ori, primul gând care ne vine în minte este că graffiti-ul în forma lui pură reprezintă un mod de vandalizare a unui spațiu pubic. Însă, de la apariția lui în România din 1990 până acum, această formă de artă a preluat un nou context, iar fenomenul picturilor stradale a luat amploare. De foarte multe ori nu observăm atunci când trecem pe străzile Clujului că acesta este un oraș care ascunde printre zidurile sale diferite mesaje sau picturi murale. Iar uneori e nevoie chiar să le căutăm pentru că se acund în locuri unde nu ne-am fi gândit că ar putea exista.
Ceea ce face diferența dintre vandalism și artă este mesajul transmis și locul unde este creat. Foarte multe dintre picturile stradale ascund în spatele lor viziunile și ideilor artiștilor care le pictează, artiști stradali care sunt interesați de comunitate, viitor, mediu și încearcă, în mod decorativ, să transmită ceva.
Ceea ce este de admirat în Cluj este bunul-simț de care este dat dovadă atunci când artiștii stradali lucrează la un proiect sau o idee. Știați că aici găsim cea mai mare picture murală din România? H33 a fost cândva un spațiu abandonat al unei fabrici, căruia Asociația Urbannect i-au dat viață. Ceea ce pare, la prima vedere, doar un spațiu nonconformist, ascunde pictura ‘’MicroMacro’’, realizată de artiștii stradali Kero Zen și Ocu (Corina Monea). Are o suprafață de 300 de metri pătrați și relevă ideea de naștere a universului, pornind de la Big Bang. Graffiti-ul are forma unui adolescent, a cărui dezvoltare se aseamănă cu Universul.
H33 este un spațiu nonconformist, care își propune dezoltarea conceptului de urbanitate și încurajarea conectării cetățenilor pe plan creativ. Asociața organizează diferite evenimente de artă, fotografie, concerte și piese dramatice, promovând astfel arta în toate formele ei.
Curtea școlii gimnaziale ”Octavian Goga” din Mănăștur răsună de râsetele copiilor. În spatele lor, câteva desene murale au prins contur, de parcă te transpun cumva în universul lor. Este vorba despre proiectul Arta în curtea școlii , unul din inițiativele în cadrul bugetării participative a anului 2017. Fiind încă în faza proiect-pilot, acesta urmărește redecorarea unor școli din Cluj-Napoca. La picturi au lucrat 4 artiști clujeni: Kero Zen, Lost, Irlo, Ocu și artistul ucrainean Waone. Valoarea totală a proiectului este de 16 mii de euro.
Acest proiect include cinci picturi murale, fiecare diferită una față de cealaltă și are o conotație diferită. Irlo a realizat pictura Lansarea programelor interspațiale, care redă ideea libertății și a imaginației, pornind de la ideea jocului, pictura consemnează sfidarea gravitației, plutire în aer și zborul spre aspirații înalte. Woane a realizat un desen care valorifică lectura, cartea reprezentând sămânța roditoare din care crește copacul cunoașterii. Oglinda lui Kero Zen sugerează evoluția, transformarea, legătura dintre lumea copiilor și universul imaginației lor. Ocu, artist clujean, a realizat pictura Zburdălnicia voastră sfântă, inspirată de poezia Copiilor de Octavian Goga, relevând libertatea, intuiția, expansivitatea și sinceritatea.
În ultimii ani, fenomenul artei stradale a luat o amploare mult mai mare, căci picturile murale au început să fie percepute ca o formă de exprimare creativă, provocându-ne pe noi, locuitorii Clujui la un exercițiu de imaginație, încercând să percepem ceea ce vor să ne transmită artiștii. Cert este că artiștii stradali, așa cum sunt Kero Zen și Ocu vor să ducă acest fenomen într-o zonă de artă, încercând să transmită un mesaj profund, care să ne dea de gândit. În fond, nu este arta cea care trebuie să ne stimuleze imaginația?
Graffiti- de la formă de exprimare spre îndemnuri politice
De-a lungul timpului, fenomenul graffiti s-a transformat dintr-o formă de exprimare creativă într-o formă de protest și îndemn politic pentru oamenii care trăiesc într-o societate. Apărut dintr-un imbold pe care unii îl consideră egoist, și anume acel de a-ți lăsa amprenta peste tot, acesta a devenit încet încet un fenomen social, care a dar naștere unor mișcări politice, prin însemnările lăsate pe zidurile din spațiul public.
De ce se întâmplă asta? Necesitatea de a ajunge în văzul a cât mai multe persoane dintr-o singură comunitate s-a manifestat prin schițare pe fațadele clădirilor a unor mesaje cu tente politice, sociale sau economice. Ori de câte ori mergem pe stradă, observăm propoziții sau cuvinte foarte scurte, care amintesc de anumite forme de protest a unor organizații sau a oamenilor simpli, ce simt nevoia de a se exprima astfel.
Pe străzile Clujului se găsesc mesaje cu tentă socială, jocuri de cuvinte, atacuri la persoană sau anumite mesaje cu tentă erotică. Cele mai întâlnite mesaje sunt Basarabia e România, Lupta de plasă, Pontaur, Jos Comunismul, Fii liber, Vandal by nature, Artist by work, Afară cu F.M.I din țară,Trăiască Cultura, Tu ce iubești? etc.
Lupta de plasă este mesajul care relevă simbolul mitei electorale din ultimele decenii. Aceasta se folosește pentru că anumiți candidați în funcții publice și-au dovedit susținerea financiară prin distribuirea a sute de plase în circumscripțiile electorale din care fac parte. Aceasta relevă puterea de cumpărare a voturilor în sistemul român, precum și modul în care anumiți deputați au ajuns la conducere.
Cert este că aceste mesaje iau naștere din fenomenele sociale care se întâmplă într-o comunitate, având rolul de a accentua anumite probleme naționale, dar și locale. Este o formă de exprimare creativă, care relevă indignarea și caracterul protestatar al oamenilor. Iar inscripția Vandal by nature, Artist by work denotă caracterul persoanelor care fac graffiti.
Descrieri poze:
- Curtea Școlii Gimnaziale ‘’Octavian Goga’’, Al.Peana 16, cartierul Mănăștur
- MicroMacro, cea mai mare pictură murală din România, în incinta H33, realizată de artiștii Kero și Ocu
- Pictura ‘’Lansarea programelor interspațiale’’ realizată de Irlo
- Pictură realizată de artistul Lost
- Pictura ‘’Oglinda’’ realizată de artistul Kero Zen
- Pictură realizată de artistul ucrainean Woane
- Pictura ‘’Zburdălnicia voastră sfântă’’, realizată de Ocu
- Interiorul curții localului H33, strada Horea nr 33
– Material realizat de Olivia Bunescu