Pe toată perioada stării de urgență din cauza pandemiei de Coronavirus, centrele care oferă servicii de informare, conștientizare și consiliere copiilor cu autism și-au susținut programele de terapie exclusiv în mediul online, iar angajații au fost în șomaj tehnic.
Când vine vorba despre o bună și corectă dezvoltare a copilului, cei mai importanți factori îi reprezintă relaționarea cu cei din jur, o stare emoțională stabilă și un comportament în continuă evoluție. În cazul copiilor cu autism, aceste abilități devin mai greu de controlat, iar comunicarea lor este afectată. Diferite asociații, specializate în acest domeniu, vin în ajutorul a sute de familii care au de a face cu creșterea unui copil autist și au demonstrat că „se poate” și în perioada de criză, așa cum a făcut și Centrul de Resurse și Referință „Micul Prinț” din Bistrița.
„Noi în perioada stării de urgență am lucrat online, centrul a fost închis, angajații au fost în șomaj tehnic cam o lună și jumătate și am făcut terapie cu copiii exclusiv online. Au primit fișe de lucru acasă de la terapeuți, au făcut video-terapie, iar părinții au avut consiliere tot online sau telefonic.” susține Ana Dragu, președintele CRR „Micul Prinț” Bistrița.
Cu toate că simptomele autismului includ și comunicarea limitată cu alte persoane, iar o perioadă îndelungată de izolare poate accentua acest lucru, copiii împreună cu părinții au găsit alternative ieșitului afară și au desfășurat diferite activități în casă. Părinții, care nu au avut liber de la locul de muncă și nu avut cu cine să îi lase pe cei mici, au solicitat în continuare ajutorul însoțitorilor personali cu care aceștia erau obișnuiți în timpul școlii.
Majoritatea centrelor s-au redeschis odată cu finalizarea stării de urgență, iar Centrul „Micul Prinț” și-a reluat activitatea începând cu data de 4 mai, cu toate măsurile impuse de autorități,
„în condiții de maximă igienă, cu aparat de luat temperatura, cu dezinfectare, cu decontaminare. Fiecare copil în săli diferite, nu se prea întâlnesc unii cu ceilalți.”, a adăugat Ana Dragu, președintele Centrului.
Copiii au revenit la activitățile cu care erau obișnuiți, mai puțin mersul la școală. Deoarece nu există un tratament medicamentos specific pentru tulburările de spectru autist, ei fac între două și șase ore pe zi de terapie, cu personal specializat, psihologi, psihopedagogi, kinetoterapeuți, logopezi. Autismul este o tulburare de dezvoltare considerată drept una dintre cele mai severe tulburări neuropsihiatrice ale copilăriei, iar toate aceste terapii sunt achitate de părinți către centre de acest fel, care sunt ONG-uri private, în condițiile în care statul ar trebui să acopere aceste cheltuieli enorme.
Sursa: Pixabay
Andreea Spînu