După transportul aerian, feroviar și naval, pasagerii transportului rutier vor avea beneficii conform nivelului UE din luna decembrie 2012. Noile drepturi aplicabile pentru serviciile de transport pasageri au primit astăzi votul din partea Parlamentului European.
Pasagerii care călătoresc cu autobuzul și autocarul, în special cei cu dizabilităţi sau cu mobilitate redusă, se vor bucura de drepturi noi care îi vor proteja în călătoriile lor, oriunde pe teritoriul Uniunii Europene.
Noile drepturi aplicabile pentru serviciile pe distanțe lungi, de peste 250 km, includ, printre altele:
- protecția pasagerilor în caz de deces, vătămare, pierderi sau daune cauzate de accidente rutiere
- asistență medicală imediată în cazul unui accident cu posibilitatea oferirii de cazare la hotel
- asistență specifică gratuită pentru persoanele cu dizabilităţi și pentru cele cu mobilitate redusă atât în stații, cât și la bord și transport gratuit pentru persoanele care le însoțesc,
- garantarea rambursării sau schimbării rutei în situații de rezervare peste limita locurilor disponibile, în cazul anulării sau ca urmare a unei întârzieri de peste 120 de minute față de momentul estimat al plecării,
- oferirea de gustări, mese sau băuturi răcoritoare în situații de anulare sau de întârzieri care depășesc 90 de minute în cazul unei călătorii a cărei durată depășește trei ore.
- asigurarea de cazare la hotel pentru două nopți, la un tarif de cel mult 80 € pe noapte, pentru pasagerii blocați, cu excepția cazurilor de condiții meteorologice extreme sau de dezastre naturale majore
- compensarea a 50 % din prețul biletului de transport în cazul unei întârzieri de peste 120 de minute față de timpul de plecare estimat, al anulării călătoriei și dacă transportatorul nu reușește să îi ofere pasagerului o altă rută sau rambursarea biletului.
În plus se vor aplica pentru distanțe de peste sau sub 250 de km:
- nediscriminarea directă sau indirectă a pasagerilor pe bază de cetăţenie
- tratament nediscriminatoriu pentru persoanele cu dizabilităţi
- compensații financiare pentru pierderea sau deteriorarea echipamentului lor de mobilitate în caz de accident
- informarea tuturor pasagerilor înainte de călătorie și în timpul acesteia, precum și informații generale referitoare la drepturile acestora puse la dispoziție în stații și online
- mecanisme de gestionare de către transportatori a reclamațiilor, disponibile pentru toți pasagerii.
_________
Anca Baciu
Foto: ec.europa.eu