Pandemia cauzată de Covid-19 a schimbat radical aspecte ale stilului nostru de viață, urmărindu-se evitarea contactului dintre oameni cu scopul de a opri pe cât posibil răspândirea virusului.
Aceste schimbări includ și domeniul educației, cursurile fiind mutate online pentru toate ciclurile școlare, de la învățământul primar până la cel universitar.
După două luni de studii online, la distanță, părerile studenților sunt împărțite. Unii preferă să studieze în confortul caselor proprii, în timp ce alții întâmpină o mulțime de probleme în ceea ce privește asimilarea informațiilor prin studiu individual, fiind constrânși atât de lipsa unui profesor care să le explice anumite noțiuni față în față, cât și de lipsa contactului social.
Conform unui studiu realizat în Statele Unite, rata absolvirii studenților e cu 22% mai mică în rândul studenților care au urmat cursuri online decât a celor care au urmat cursuri față în față.
Cu toate acestea, acest studiu realizat de Study International subliniază beneficiile aduse de această metodă de predare, care includ o scădere semnificativă în anxietatea acestora datorită lipsei presiunii și economisirea unor sume considerabile de bani în cadrul universităților.
Studenții se vor confrunta cu o nouă provocare: prima sesiune de examene online, care se apropie cu pași repezi. Este ceva nou pentru toată lumea; astfel, conducătorii universităților au făcut tot posibilul pentru a se adapta la această situație nemaiîntâlnită prin metode care să fie cât mai convenabile atât pentru studenți, cât și pentru cadrele universitare.
În mod evident, cu toții suntem diferiți. Prin urmare, fiecare student reacționează pozitiv la un anumit stil de a învăța, având preferințe personale în funcție de ceea ce îi priește în procesul de asimilare a informației. Astfel, o parte din studenți au reușit să se plieze noi situații, însă alții sunt timorați de sesiunea de examene care îi așteaptă.
Marina e studentă în anul I la Facultatea de Drept, în cadrul Universității de Vest din Timișoara, și ne-a oferit o descriere amănunțită a experienței ei cu școala online.
Ea se declară mulțumită de modul de desfășurare al cursurilor de până acum:
„Pot spune că această experiență a fost una destul de interesantă. Faptul că a trebuit să ne adaptăm la un stil nou de a asculta, a intercepta și a învăța informația oferită ne-a făcut să ne ieșim din forma obișnuită, din monotonia de zi cu zi, iar asta sunt sigură că va ajuta foarte mult în viitor”, spune studenta.
Ea consideră lipsa deplasării până la facultate, dimineața, ca fiind un mare beneficiu adus de desfășurarea online a cursurilor:
„Cred că asta mi-a plăcut cel mai mult, fiind o persoană care se trezește foarte greu dimineața”.
De asemenea, Marina este recunoscătoare pentru eforturile depuse de profesori, însă este de părere că unii au exagerat în ceea ce privește volumul de muncă cerut din partea studenților:
„Profesorii au fost destul de implicați, au încercat să se adapteze stilului nou de a preda și de a ne oferi un mediu cât mai propice. Consider, totuși, că unii au fost mult mai implicați decât au fost în facultate, ne-au dat prea multe proiecte de făcut și au ținut mult mai multe seminarii decât erau în program.”
În ceea ce privește examenele, Marina este stresată și se pregătește din greu pentru sesiunea care o așteaptă. La facultatea pe care o urmează, examenele vor fi atât grilă, cât și oral.
„La grilă avem undeva la 20 de întrebări cu un timp de lucru de maxim 25-30 de minute, iar fiecare întrebare e individuală – nu putem reveni nici la ea, nici la răspunsul dat. Oralul se va desfășura în restul zilelor și la aproape toate materiile o să fim în grupe de câte 5 studenți care vor fi ascultați pe rând, urmând ca apoi să intre alți 5 studenți”, a explicat aceasta.
Studenta a evidențiat, însă, anumite probleme tehnice care pot apărea în timpul examenelor, care, deși nu au fost luate în considerare de către conducerea facultății, i-ar putea pune în mare dificultate pe studenți:
„Nu avem voie să ieșim, nici măcar involuntar, de pe platformă sau să avem camerele oprite în timpul examenelor; altfel, se vor considera nepromovate. Așa că, dacă cumva se ia curentul sau se întamplă ceva, cu toate că nu e vina noastră, nu prea avem ce face. În privința acestui fapt, consider că ar fi trebuit sa fie o marjă de eroare prin care să ne putem reconecta dacă se întâmplă ceva care nu ține de noi.”
„Per total, a fost o experiență pozitivă, dar nu pot spune că mă atrage modul acesta de a învăța, de a face o facultate”, a declarat aceasta.
Din nefericire, această schimbare nu a fost la fel de benefică în cazul tuturor studenților. Cei din anul terminal au fost de-a dreptul copleșiți deoarece, în adiție sesiunii de examene, aceștia au avut responsabilitatea realizării lucrării de licență. Cu toate că există o mulțime de mijloace de comunicare prin intermediul internetului, procesul a devenit mult mai solicitant în lipsa prezenței fizice a unui profesor, care să îi ghideze și să le ofere sfaturi.
Un bun exemplu este Radu, care este student în anul III la Media Digitală, la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din cadrul UBB. Acesta a avut o experiență neprielnică cu școala online, dat fiind faptul că lipsește complet o concordanță între stilul lui de învățare și cursurile susținute pe internet.
„Nu simt că am învățat nimic în semestrul ăsta”, spune Radu, complet dezamăgit de repercursiunile pe care le-a avut pandemia asupra educației sale. „Personal, aș fi suspendat orele”, a declarat studentul.
Într-adevăr, această schimbare a fost revoluționară pentru studenți, însă nici cadrele didactice nu erau pregătite pentru o asemenea situație.
Doamna Camelia Pinca este cadru universitar la Facultatea de Inginerie din Hunedoara și a discutat despre ce a reprezentat pentru ea susținerea cursurilor pe timp de pandemie.
Aceasta a catalogat școala online drept „o experiență nouă, o altă abordare a statutului de cadru didactic care a implicat un volum mare de muncă.”
”Examenele online sunt pe de-o parte o provocare, iar pe de altă parte un rău necesar, deoarece acest an universitar trebuie finalizat și fiecare disciplină are particularitățile ei din punct de vedere al materiei verificate”, a declarat doamna profesoară.
Legat de performanța studenților, doamna Pinca are așteptări mari, aceasta evidențiind faptul că randamentul lor poate crește semnificativ în lipsa atmosferei stresante create într-o sală de examen:
„Studenții se vor descurca mai bine decât la examenul față în față. Un argument ar fi lipsa emoțiilor.”
Aceasta se îndoiește, însă, de veridicitatea notelor pe care studenții le vor obține:
„Ca și cadru didactic, întotdeauna pornesc de la premisa că studenții sunt cinstiți, până dovedesc contrariul. Cu toate acestea, sunt de părere că notele nu vor reflecta ceea ce știu cu adevărat studenții, așa că ei ar trebui să își asume acest aspect în viitoarea lor carieră – bineînțeles, nu toți, doar cei care au motive.”
În fond, este nevoie de un efort din partea tuturor pentru a face din asta o experiență cât mai plăcută, deoarece cu toții ne dorim același lucru: să ne păstrăm compasiunea și să rămânem în siguranță, pentru a ne proteja atât pe noi, cât și pe cei din jurul nostru.
Sursa: Wonderful Engineering
Andreea Bordea