Un nou studiu realizat de cei de la TechCrunch în ceea ce constă utilizarea aplicațiilor de către copii și adolescenți, indică o amenințare majoră pentru dominanța aplicației Youtube, odată ce aceștia ajung să petreacă tot mai mult timp pe platforme precum TikTok, Netflix sau jocuri online pe telefon precum Roblox.
Potrivit TechCrunch, copiii cu vârste cuprinse între 4-15 petrec un interval de 85 de minute pe zi vizionând videoclipuri pe Youtube în comparație cu cele 80 de minute pe zi petrecute pe platforma TikTok. Raportul a constatat faptul că TikTok-ul a determinat o creștere a utilizării aplicațiilor sociale pentru copii cu 100% în 2019 și cu 200% în 2020.
Datele din raportul anual al producătorului de siguranță pe platformele digitale, Qustodio, au fost furnizate de 60.000 de familii cu copii cu vârste cuprinse între 4-14 ani din SUA, Marea Britanie și Spania, deci acestea nu sunt reprezentative pentru tendințele globale.
Studiul cuprinde obiceiurile online ale copiilor, începând cu luna februarie 2019 până în aprilie 2020, luând în calcul și criza de COVID-19. Se concentrează în mod special pe patru categorii principale de aplicații mobile: video online, social media, jocuri video și educație. Youtube-ul rămâne, fără îndoială, una dintre cele mai folosite aplicații în rândul tinerilor, conform studiului.
Copiii vizionează în momentul de față de două ori mai multe video-uri pe zi față de acum 4 ani. Acest lucru se întâmplă în ciuda faptului că aplicația flagship a Youtube-ului este destinată pentru copii cu vârsta peste 13 ani, o limită de vârsta care n-a fost niciodată respectată, ceea ce a condus la amenda dată de FTC în valoare de 170 de milioane de dolari pentru platforma de video online, în anul 2019, pentru nerespectarea reglementărilor americane privind confidențialitatea copiilor.
Aplicația este astăzi folosită de 69% dintre copiii din SUA, 74% dintre copiii din Marea Britanie și 88% dintre copiii din Spania. Aplicația Youtube Kids, este folosită de un procent de 7% din copiii din SUA și 10% din copiii din Regatul Unit, în timp ce în Spania nici măcar nu a apărut.
Următoarea aplicație pentru video-uri online foarte folosită global este Netflix, utilizată de 33% dintre copiii din SUA, 29% dintre copiii din Marea Britanie și 28% dintre copiii din Spania.
La începutul anului 2020, copiii din SUA petreceau 86 de minute pe Youtube zilnic, număr ce se află în scădere față de cele 88 de minute în 2019. În Marea Britanie, copiii utilizează aplicația 75 de minute pe zi, față de 77 de minute în 2019. În Spania, în anul 2019 numărul a fost de 66 de minute, în timp ce în 2020 acesta a scăzut la 63.
În timpul pandemiei de COVID-19, acest interval a crescut. În Statele Unite, de exemplu, la mijlocul lunii aprilie, s-a estimat un interval de 99 de minute petrecute zilnic de copii pe Youtube.
Declinul pe care l-a avut platforma online Youtube s-ar putea datora creșterii în masă a utilizatorilor de TikTok. Aplicația ce conține videoclipuri scurte, asemănătoare cu VINE, originală din Beijing, ar putea obține o tracțiune suplimentară dacă mai mulți creatori de pe Youtube aleg să părăsească aplicația inventată de Google. Acest lucru s-ar putea întâmpla ca urmare a creșterii a reglementărilor și a pierderilor aferente din monetizare. Mai mulți creatori ajung să își promoveze conținutul pe TikTok, odată cu extinderea în gama de conținut.
Anul trecut, TikTok a devenit una dintre primele 5 cele mai descărcate aplicații la nivel mondial care nu era deținută de Facebook și a continuat să crească printre toate categoriile de vârstă.
Din mai 2019 până februarie 2020, intervalul zilnic petrecut pe TikTok a crescut cu 116% în SUA și a ajuns la 82 de minute pe zi, în timp ce în Marea Britanie a crescut cu 97% iar în Spania cu 150%.
În februarie 2020, 16,5% dintre copiii americani au folosit TikTok, în timp ce aplicațiile Instagram și Snapchat au înregistrat un procent de 20,4%, respectiv de 16%. În Marea Britanie și Spania, 17,7% , respectiv 37,7% au folosit TikTok.
Timpul petrecut pe TikTok a crescut odată cu izbucnirea pandemiei de coronavirus, făcând ca aplicația să fie foarte aproape de a atinge timpul petrecut de utilizatori pe Youtube. În Statele Unite, de exemplu, consumul mediu de TikTok de către copii a atins 95 de minute pe zi în timpul crizei COVID-19, comparativ cu doar două minute în plus, de 97 de minute, petrecute pe Youtube.
În ceea ce privește jocurile online, Roblox domină în Statele Unite și Marea Britanie, unde 54%, respectiv 51% dintre copii utilizează aplicația. În Spania, doar 17%. În schimb copiii spanioli preferă în prezent jocul Brawl Stars. Jocul Minecraft este utilizat de 31% din copiii din SUA, 23% în Marea Britanie și doar 15% în Spania.
În ansamblu, aplicațiile pentru educație nu au înregistrat o creștere prea mare din 2019 spre începutul lui 2020, până la începutul pandemiei de coronavirus. Ulterior, aplicația Google Classroom a câștigat în două dintre cele trei piețe studiate, 65% dintre copii folosind acum această aplicație în Spania, 50% în Statele Unite, în timp ce în Marea Britania a fost atins un procent de doar 31%. Show My Homework este mai popular în Marea Britanie, având o creștere de până la 42% în timpul izolării.
Toate creșterile impresionante ale utilizării aplicaților de către copii s-ar putea să nu revină niciodată la nivelurile de dinaintea pandemiei. Conform raportului, asta se va întâmplă chiar dacă utilizarea scade odată cu relaxarea măsurilor de către autorități.
,,Acum trăim într-o lume cu aproximativ 25 de miliarde de dispozitive conectate în toată lumea. Multe dintre acestea se află chiar în mâinile copiilor. Astăzi, în medie, un copil din Statele Unite petrece aproape 100 de minute pe Youtube zilnic, unul din Marea Britanie aproape 70 de minute zilnic pe TikTok iar un copil din Spania joacă Roblox aproximativ 90 de minute pe zi. Lumea nu se va întoarce la modul în care au stat lucrurile, deoarece intervalele de timp petrecute în fața ecranelor se aflau de mult timp în creștere. Pandemia de Covid-19 doar a accelerat procesul.”, confirm raportul realizat de cei de la Qustodio.
Între timp, aplicația TikTok are parte de asemenea de probleme, Descărcările aplicației au scăzut cu aproximativ 50% odată cu reacțiile negative ale oamenilor din India, conform India Tv Tech Desk.
TikTok s-a confruntat recent cu reacții negative în India, când faimosul Youtuber Carry Minati a adus injurii TikTokeru-ului Amir Siddiqui, determinând o confruntare în online între Youtube și Tik Tok în țară. Această întâmplare a fost alimentată odată ce videoclipul lui Carry Minati a fost șters de pe Youtube, deoarece nu respecta condițiile impuse de platformă și cu apariția unui videoclip postat de Faisal Siddiqui cu un atac online. Acest lucru a determinat indienii să se opună aplicației TikTok prin hashtag-uri precum #BanTikTok, #IndiaagainstTikTok , # TikTokExposed”.
În urma acestui fapt, evaluările aplicației au scăzut pe PlayStore, primind recenzii negative.
Sursa: Unsplash, Techcrunch
Bianca Bărbat