Comisia Europeană lansează o strategie denumită „Reorganizarea învățământului” care are rolul de a încuraja statele membre să ia masuri pentru asigurarea şi formarea competenţelor şi aptitudinilor necesare pe piaţa muncii în rândul tinerilor .
În rândul tinerilor, rata șomajului este de aproape 23% în întreaga Uniune Europeană, deși există peste 2 milioane de locuri de muncă vacante care nu pot fi ocupate. De exemplu, in Spania a crescut la 4,63 de milioane, cu 38.179 mai mulţi decât in luna iulie, potrivit Ministerului Muncii din Madrid. În plus, analiştii susţin că rata şomajului va urca si mai mult, pâna la 26,1 % in 2013.
„Reorganizarea învățământului nu este doar o chestiune de bani: deși este adevărat că trebuie să investim mai mult în educație și formare, este limpede că sistemele de învățământ trebuie să fie modernizate și dotate cu un mod de funcționare mai flexibil pentru a răspunde necesităților reale ale societății contemporane”- a declarat Androulla Vassiliou, comisarul pentru educație, cultură, multilingvism și tineret.
Scopul acestei strategii vizează in principal o schimbare totală a sistemelor de învăţământ şi acordă o deosebită atenţie asupra „rezultatelor învățării”, şi anume asupra cunoștințelor, competențelor și aptitudinilor pe care le dobândesc elevii. De asemenea, necesită o mai bună îmbunataţire şi cunoştinţele elementare în materie de citit, scris, socotit şi trebuie întărite competenţele antreprenoriale şi spiritul de initiativă.
Pentru a asigura această reorganizare a învăţământului cu necesităţile elevilor şi ale pieţei muncii, modelele de evaluare trebuie modernizate şi susţinute de profesori bine pregătiți, motivați și întreprinzători.
De asemenea, trebuie intensificată utilizarea TIC, a tehnologiei, în special internetul iar şcolile, universitățile și institutele vocaționale și de formare trebuie să permită un acces mai larg la educație prin resursele educaționale. Strategia mai face apel la statele membre să consolideze legăturile dintre şcoala şi angajatori şi să le permită tinerilor să descopere universul muncii prin activitaţi de învaţare într-un mediu profesional.
________________
Nicoleta Algeorge