Federația Asociațiilor Studenților Farmaciști din România subliniază necesitatea reevaluării și actualizării bibliografiei Examenului de Rezidențiat, în urma nemulțumirilor studenților și a numeroaselor schimbări.
FASFR este o structură națională care unește 8 organizații studențești și reprezintă în total peste 4 mii de studenți ai facultăților de farmacie, iar ei consideră că, este necesară introducerea într-o comisie multidisciplinară a reprezentanților studenților și farmaciștilor rezidenți pentru soluționarea dezideratelor celor care susțin examenul de rezidențiat.
Împreună cu Federația Asociațiilor Studenților în Medicină din România sau FASMR și Federația Studenților la Medicină Dentară din România, FSMDR, au desfășurat o consultare publică, în perioada 1-10 mai 2020, cu scopul documentării pozițiilor publice ale Federațiilor și prezentării dorințelor colective referitoare la bibliografia din structura examenului de rezidențiat din România, fiind trimise către Ministerul Educației Naționale, al Sănătății și Consiliul Național al Rectorilor.
Au contribuit la realizarea acestei statistici peste 360 de studenți farmaciști care vor susține examenul de rezidențiat în perioada 2020-2022, precum și alți rezidenți din alți ani care aparțin la toate specialitățile domeniului farmaceutic. Răspunsurile studenților lor reflectă parcursul de învățare, iar cele ale rezidenților reprezintă o perspectivă valoroasă asupra utilității viitoare a examenului de rezidențiat. Toate cele 8 centre universitare din România au participat la realizarea studiului, dar au fost realizate și analize privind bibliografia pentru Medicină Generală și Medicină Dentară, de către FASMR, respectiv FSMDR.
În urma raportului s-au identificat probleme la Curricula examenului de rezidențiat și anume utilizarea nejustificată a bibliografiilor neactualizate și neconforme Spațiului European Occidental și a Standardelor europene. Structura examenului reprezintă o dificultate major pentru studenții din an terminal și viitoarele generații care iau în considerare continuarea specialităților din domeniul farmaceutic. Un alt impediment al actualei structuri este reprezentat de testarea capacității de memorare în detrimentul aplicării unor metode de evaluare a capacității studentului în vederea realizării de conexiuni logice și relevante.
Pentru a îndeplini standardele contemporane europene este necesară reevaluarea și actualizarea bibliografiei prezente în funcție de nevoile curente ale sistemului de sănătate din România și unificarea totală a materialelor bibliografice și realizarea unui material comun de tip Compendium.
În plus, se prezintă ca o nevoie includerea activă a farmaciștilor specialiști și medicilor cu experiență în formarea rezidenților farmaciști, această acțiune devenind posibilă prin implementarea unei strategii privind integrarea stagiilor farmaciștilor rezidenți cu cele ale medicilor rezidenți.
Federațiile mai subliniază faptul că, importanța Examenului de Rezidențiat, ce reprezintă nu doar culminația unui lung parcurs de studiu, ci și o etapă crucială în cariera farmaceutică, iar în forma sa actuală, examenul nu reflectă întreaga competență obținută de studenții din domeniul farmaceutic, ci poate doar determinarea și perseverența viitorilor farmaciști de a trece cu bine de acest moment decisiv în cariera lor. Ei mai susțin faptul că, examenul să devină un proces gradual și bine fundamentat printr-un proces de învățare activ și nu doar un moment de trecere către o nouă etapă în pregătirea medicală continuă.
Sursa: Unsplash/Ani Kolleshi
Marius Băcilă