Mult controversatul selfie a deschis festivalul studențesc național Vizualia, organizat la Cluj-Napoca în perioada 18-19 noiembrie. Explozia acestuia în rândul tuturor oamenilor a dus la o serioasă dezbatere în cadrul conferinței susținută de către conf. univ. dr. Andreea Mogoș, care a încadrat selfie-ul în genurile fotografice, ca fiind un artefact cultural și practică socială.
Pentru a încerca definirea acestui gen fotografic, Andreea Mogoș a introdus publicul său într-o scurtă istorie a fotografiei de tip portret, unde apar primele autoportrete numite dagherotipii.
„Fotograful nu doar înregistrează, ci devine parte a fotografiei sale. Selfie-urile dau individului ocazia să se poziționeze, față de competitori, pentru a obține recunoaștere, sprijin și interacțiune cu cercul social țintit.”
susține conf. univ. dr. Andreea Mogoș (foto).
Selfie-ul apare ca un obiect tehnologic ce pare să influențeze viața socială a oamenilor. Estetica fotografiei nu mai are importanță în acest caz, însă ceea ce primează este conectivitatea cu oamenii din media digitală și speculozitatea.
Spre finalul discuțiilor, selfie-ul este văzut ca fiind un produs perisabil. Altfel spus, prin selfie, oamenii se prezintă în fața celorlalți în mod diferit decât în realitate.
La conferință au participat studenți care au contribuit la dezbateri și care au văzut acest gen fotografic ca o îmbinare a tehnologiei cu așteptările oamenilor față de fotografii.
– Text: Laura Ciopată / Fotografii: Mădălina Gorschi