Cristian Faur: ”La Eurovision nu trebuie să fii comun și transparent. Trebuie să vii întotdeauna cu ceva nou, să ai acea strălucire de moment, care te poate arunca pe primul loc.”
Reporter: Ce v-a determinat să reveniți în competiție?
Cristian Faur: Ideea participării din nou la acest concurs mi s-a părut foarte fresh și foarte interesantă. La Eurovision nu trebuie neapărat să ai o piesă bună, ci să vii cu un concept nou și un show cu care să nu fii transparent. Decizia de a concura cu un contratenor, mi se părea cea mai potrivită, pentru a nu trece neobservați și pentru a arăta ceva. Acest întreg concept m-a determinat să mă reînscriu în concurs.
R. : După finală ați declarat că ați avut de ales între 4 contratenori. Ce v-a determinat să alegeți vocea lui Cezar pentru piesa aceasta?
C. F. : Înainte de a mă înscrie la Eurovision m-am consultat cu Andrei Tudor (n.r. compozitorul piesei ”Pe-o margine de lume”- din 2008 din Belgrad) și i-am spus să îmi dea o listă cu niște nume de contratenori. Chiar și Narcis Iustin Ianău a fost în discuție. Am căutat pe Youtube filmări cu ei și i-am ascultat, i-am studiat puțin. Am văzut cum sună pe pozitiv, live, doar la Cezar nu am găsit live. Ceea ce am căutat pentru Eurovision a fost ceva acel efect ”wow”, ca de exemplu, intră pe scenă un bărbat, iar după prima strofă cântă cu voce de soprană. Asta era ideea șocului, iar dintre toți contratenorii, Cezar avea cea mai potrivită față, de ”macho” ca să zic așa. Avea o mică alură de Robert de Niro, ca mai apoi să cânte cu vocea lui Sarah Brightman, iar acesta a fost factorul ce m-a determinat să-l aleg pe el din cei patru.
R. : Ce v-a inspirat în procesul de creație al acestei piese?
C. F. : Lucrurile acestea vin de undeva de sus, de la Divinitate. Eu am doar harul să le ”îmbrac” cum trebuie. M-am gândit la o piesă pentru Eurovision, o piesă pentru un contratenor. Era ceva bine pus cap la cap. Piesa era deja scrisă. Mai aveam nevoie doar de o voce adecvată. Ca inspirație, proiectul în sine a fost cel care m-a determinat să îi dau o culoare și o formă.
R. : Care credeți că sunt șansele de reușită ale piesei la Malmo?
C. F. : Totul depinde de campania de promovare, deși timpul este foarte scurt. Promovări foarte multe prin Europa nu am avut, doar câteva în Luxembourg și în Anglia. Totul depinde de cum vom intra în priză. Ceea ce contează foarte mult e ca Cezar să fie într-o formă cât mai bună, să fie odihnit vocal, de aceea va lua o pauză de vreo 4 sau 5 zile. Va fi acolo o nebunie curată, o”bătălie la sânge”. Vor fi patru zile de spectacol: miercuri pentru juriu, joi pentru public, vineri pentru juriu, sâmbătă pentru public. Vom fi din 8 (n.r. mai) acolo, pentru repetiții, ca să ne prezentăm cât mai onorabil. Și sper să fim pe val.
R. : Pe scena din Malmo care credeți că va fi impactul piesei asupra publicului?
C. F. : Eu cred că majoritatea publicului prezent din sală cunoaște deja piesele. Cei care merg acolo știu despre ce e vorba, cine, care, cum cântă. Sunt șanse ca publicul să fredoneze melodia, sunt șanse ca publicul să nu aplaude așa tare ca și la Cascada (n.r. reprezentanta Germaniei). Trebuie să fie acea sclipire de moment. Dacă ai șarm și carismă pe scenă ai toate șansele să fii câștigător. Dacă nu strălucești atunci, nu mai contează cât efort ai depus. Sper ca Cezar să strălucească. TVR-ul a pregătit un spectacol frumos.
R. : Ne puteți da un indiciu, cam la ce să ne așteptăm?
C. F. : Din păcate mai mult decât ce se știe nu pot spune. Pot să vă spun doar că scena futuristică prezentată pe site-ul eurovision.tv îl va ajuta pe Cezar enorm, pentru că piesa noastră este în zona aceea, The Fifth Element. Cu siguranță, TVR-ul va face publice câteva inserții video, în zilele ce urmează.
R. : Din punctul dvs. de vedere, care credeți că este rețeta de succes pentru Eurovision, dat fiind faptul că mai aveți o participare fructuoasă, în 2005 în acest concurs.
C. F. : Nu cred că există o rețetă pentru așa ceva. Din capul locului trebuie să vii cu ceva diferit. Începând cu Loreen, care a apărut desculță, când toată lumea a apărut cu show-uri elaborate. Ea a fost unică, a făcut diferența și a câștigat. La fel s-a întâmplat și în 2006, când au câștigat ”monștrii” (ediția din Grecia 2006, trupa finlandeză Lordi). Părerea mea e că trebuie să ai ceva special, chiar dacă lucrul acesta e extrem. Sunt mulți factori în acest lucru: show, prezentare, mișcare scenică. Eu mă bucur că mi s-a dat șansa să plec, că am trecut de Selecția Națională.
R. : Un mesaj pentru viitorii compozitori care vreau să se înscrie în cursa Eurovision.
C. F. : Nu dau sfaturi pentru că fiecare compozitor în parte are viziunea lui. Fiecare e cu imaginația și creația lui. În mare parte, ei și-au dat seama care este trendul și știu ce au de făcut. Trebuie să ai ceva deosebit, ceva aparte, unic. Sfatul meu este să încerce și să se prezinte așa cum simte. Meseria asta se ”fură”. Dacă o persoană a făcut într-un fel, tu trebuie să faci diferit. Totul contează de alegerea de moment. Oricum, e complicat să dau sfaturi!
___________
Andrei Faur