Trei dintre cele mai avansate avioane din lume, două de luptă, iar unul cisternă, au ajuns luni la Baza Aeriană de la Câmpia Turzii. Avioanele de luptă sunt de tipul F-22 Raptor, iar avionul cisternă KC-135 Stratotanker şi urmează să ia parte la un exerciţiu comun româno-american, Dacian Eaggle 2018.
Avioanele de luptă F-22 Raptor provin Florida şi au sosit în România din Germania, iar avionul cisternă KC-135 Stratotanker provine din Marea Britanie. La eveniment au fost prezenţi mai mulţi oficiali, dintre care ambasadorul Statelor Unite ale Americii în România, Hans Klemm, ministrul Apărării Naţionale, Mihai Fifor şi şeful Statului Major General, generalul Nicoale Ciucă.
Ministrul Apărării Naţionale, Mihai Fifor, a declarat la eveniment:
“Este, într-adevăr, o zi foarte importantă pentru noi, este, aş putea spune, a doua oară când în România avem avioanele F-22 Raptor, dacă vreţi, cea mai avansată tehnică de zbor, cel mai avansat avion de luptă în acest moment, care, iată, soseşte la Câmpia Turzii. Este un exerciţiu comun, pe care îl salutăm, pentru că asta nu face decât să arate că, atunci când aduci în România avioanele F-22, le aduci într-o ţară partener de încredere, partener de nădejde. Asta arată că România este considerată de partenerii noştri strategici, SUA, ca un aliat pe care se pot baza în orice moment. Spun că este un eveniment important pentru că, aşa cum spuneam la începutul declaraţiei mele, în 2016 am mai avut un astfel de exerciţiu comun. De altminteri, în 2016 era pentru prima dată când avioanele F-22 aterizau într-o ţară din Europa de Est. Astăzi, continuăm acest parteneriat cu SUA, prin această colaborare cu un exerciţiu comun cu avioanele F-22”
Pilotarea unui avion de luptă F-22 Raptor poate fi făcută doar de un pilot militar care s-a pregătit aproximativ un an, iar pentru a învăţa să zboare a mai acordat un an avioanelor de luptă, conform declaraţiei pilotului Jekyll Etheridge pentru Monitorul de Cluj. În cadrul aceleiaşi declaraţii, acesta a spus:
“Este cel mai puternic avion din lume şi atunci când îl pilotezi eşti conştient că ai cea mai bună tehnologie, cel mai performant aparat. (…) A fost extraordinar, ne aflăm aici pentru a ajuta partenerii noştri şi pentru a crea o prezenţă în zona europeană a acestui avion din a cincea generaţie. Am efectuat mai multe zboruri alături de partenerii noştri internaţionali şi am avut mereu un feed back pozitiv. Cea mai mare diferenţă dintre F-22 şi F-16 este că primul, fiind un avion din generaţia a cincea, faţă de cel de-al doilea, din generaţia a patra, are avionica integrată, deci toată aparatura de bord comunică în aşa fel încât să-i creeze pilotului o imagine de ansamblu care să-i permită să realizeze intercepţii în spaţiul de luptă; de asemenea, are capacitatea de a atinge viteza Mach iar apoi, datorită motoarelor, se poate menţine la viteza de 1,2 Mach; are, de asemenea, o semnătură radar mult redusă faţă de alte tipuri de avioane.”
Avioanele care au sosit în România au desfăşurat luni activităţi de antrenament comun cu avioanele F-16 ale Forţelor Aeriene Române. România a achiziţionat recent 12 aeronave F-16 şi urmează să mai achiziţioneze încă 5 din Portugalia.
– Miruna Aruxandei / Sursa fotografiei: ziuadecluj.ro