REPORTAJ Magazinele etnobotanice: un „vis” care costă

Sănătate Social

Sub egida SC Planto Calm SRL în Cluj-Napoca se profilează patru magazine ce comercializează vise sub formă de prafuri sau ierburi legale. Acestea au împânzit oraşul, din centru spre Cartierul Mănăştur, stabilindu-se chiar şi în inima complexului studenţesc Haşdeu. Văd tot: zâmbetele din centrul oraşului, autobuzele ce nu obosesc niciodată în drumul lor, râsetele studenţilor de pe Piezişă. Ce fac? Îi atrag ca un magnet invizibil pe tineri spre ele, plătindu-i mai apoi cu un pat de spital.

„Nu sunt etnobotanice, nu e nimic botanic în ele, sunt doar droguri de sinteză!”

Se numesc produse etnobotanice şi funcţionează sfidând legea ce interzice comercializarea acestui tip de produse prin utilizarea unor denumiri ce nu sunt prevăzute în articolele legii. Dar în esenţă Aşa-zisele substanţe etnobotanice sunt de fapt droguri de sinteză. Sunt substanţe ad-hoc făcute din materiale care nu sunt testate din punct de vedere bio-chimic. Din controalele toxicologice efectuate pe diferite substanţe capturate de poliţie, s-a ajuns la rezultate uimitoare şi anume unele tranşe conţineau otrăvuri pentru gândaci sau pentru şoareci. Multe dintre alte tranşe conţineau detergenţi”, declară Prof. Dr. Doina Cosman, medic primar psihiatru.

Tentaţia este mare, iar consecinţele sunt pe măsură

Gravitatea acestei probleme creşte de la zi la zi şi pătrunde în din ce în ce mai multe vieţi ale tinerilor clujeni. „În ultimele două luni s-a înmulţit numărul celor ce ajung în evidenţa noastră în urma consumului de etnobotanice, astfel ne confruntăm cu o medie de cel puţin un caz pe zi. În general e vorba de tineri cu vârsta între 15 şi 25 de ani. Gravitatea cazurilor este medie, fără risc vital, însă există efecte colaterale ce afectează în principal sistemul cardio-vascular şi pe cel respirator pe termen lung, şi să nu uităm bineînţeles de dependenţa pe care acest gen de produse o provoacă. Sfatul meu este că singura cale de a scăpa de aceste probleme este să se desfiinţeze magazinele”, mărturiseşte Dr. Mureşan Dorin, sef Unitatea de primire Urgenţe, Cluj-Napoca.

Recomandarea prietenilor, teriblismul sau de ce nu, simpla curiozitate îi determină pe tineri să încerce acest gen de produse. Ceea ce nu ştiu aceştia este faptul că pericolul intoxicării este prezent la fiecare administrare şi depinde doar de doză şi de profilul biologic al consumatorului.

Grav este că odată ce pornesc pe acest drum, consumatorii încercă toate ramificaţiile ajungând până la marijuana şi cocaină.

Când consumă tinerii clujeni produse etnobotanice?

Atunci când au timp, adică în weekend. Astfel, în serile de vineri şi până luni, serviciul de Urgenţă se confruntă cu până la 3 cazuri de tineri ce prezintă simptome precum ameţeli, greaţă, halucinaţii vizuale şi agitaţie în urma consumului de „flori legale”. De cele  mai multe ori, în urma investigaţiilor medicale, tinerii mărturisesc faptul că au consumat sub diferite forme produse etnobotanice, conform unui reprezentant al serviciului de ambulanţă Cluj-Napoca.

Pe timpul consumatorilor mizează şi cei din spatele afacerii. Astfel, distribuitorii vigilenţi vin în întâmpinarea tinerilor cu o ofertă specială valabilă doar sâmbăta şi duminica, atunci când amatorii de substanţe etnobotanice au posibilitatea de a-şi procura dozele de vise la preţuri reduse. Totodată, în weekend magazinele sunt deschise în regim non-stop.

De la magazinele etnobotanice la dezintoxicare este doar un pas

De multe ori, spitalul devine a doua staţie în drumul consumatorilor de etnobotanice.Cei care ajung la psihiatrie vin atât din proprie iniţiativă, dar şi aduşi de familie, poliţie sau chiar de salvare în stare de intoxicaţie acută. Manifestările cele mai grave în urma consumului drogurilor de sinteză sunt legate de funcţiile inimii şi funcţiile cerebrale, susţine Dana Herţa, medic specialist psihiatru. În ceea ce priveşte recuperare, medicii sunt rezervaţi şi spun că diferă de la pacient la pacient.

Controale, amenzi, procese. Un lucru e cert: magazinele încă funcţionează!

În primăvara acestui an, timp de 30 de zile activitatea acestor magazine a fost sistată, însă de la redeschidere, numărul clienţilor s-a mărit, iar magazinele îşi croiesc mai departe drumul nestingherite de lege.

„Sunt efectuate mai multe controale periodice şi sunt date amenzi, nu de către noi, ci de către cei de la Garda Financiară şi Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor. Aceste magazine funcţionează legal, ca şi orice altă unitate comercială. În prezent ne aflăm în discuţii cu Primăria şi cu alte instituţii în vederea găsirii unor soluţii”, susţine Horea Olteanu, comisar-şef al Biroului de Combatere a Crimei Organizate.

Şi Primăria Cluj-Napoca declară acelaşi lucru: “Facem verificări şi dăm sancţiuni periodice, ne luptăm cu ei în instanţă. Anul acesta am intentat aproximativ 20 de procese de sesizare a contravenţiilor si suspendare a activităţii deoarece nu au orare de funcţionare eliberate de noi. Însă, ei fac apel şi mergem mai departe cu procesele. Până când va apărea o lege ca să putem acţiona în baza ei, ne luptăm cu mijloace proprii”, declară  Iulia Perşa, de la Birou de Presă al Primăriei Cluj-Napoca. La început au existat saşe astfel de magazine, acum mai există patru, mai precizeazo Iulia Perşa.

De la un magazin, la o fereastă, de la Spice Shop, la Aroma Therapy

O mică fereastră cu o siglă ce promovează aroma-terapia, atât a mai rămas din grandioasele magazine ce, nu demult, se autonumeau magazine de ierburi legale. Pare o involuţie, însă nu e deloc aşa. Această fereastă odată deschisă în faţa tinerilor capătă dimensiuni covârşitoare.

Cât timp va mai dura acest fenomen? Câte vieţi va mai distruge? Ce dimensiuni va mai căpăta? Acestea sunt întrebări ce ţin încă de domeniul fantasticului.

_________

Andrada Lăutaru

Foto: romanialibera.ro

leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

related posts