Paul-Alexandru Remeș este coordonatorul artistic și coregraful Ansamblului Folcloric Studențesc „Mugurelul” al Universității „Babeș-Bolyai”. Absolvent al Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, master promoția 2017, Paul Alexadru-Remeș a condus ansamblul în numeroase turnee internaționale desfășurate în Grecia, Polonia, Olanda, Franța, Germania, Turcia, Macedonia și Estonia.
Pentru a afla tainele folcorului, am stat de vorbă cu domnul coregraf Paul-Alexandru Remeș despre inițiativa de a deveni coordonator artistic al Ansamblului Folcloric Studențesc „Mugurelul” al Universității „Babeș Bolyai”.
Întrebat ce l-a determinat să devină coordonatorul artistic al Ansamblului Stundențesc „Mugurelul”, acesta a declarat:
„În primul rând, pasiunea pentru folclor și în special folclorul coregrafic românesc și în al doilea rând, specializarea (Artele Spectacolului Muzical – Regie Coregrafică nivel licență și master), pe care am absolvit-o în cadrul Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima”. De mic copil am fost pasionat de dansul și muzica populară românească – pasiuni insuflate din familie.”
Care credeți că sunt trăsăturile de personalitate care vă ajută în cariera dumneavoastră?
Perseverența, seriozitatea și iubirea față de frumos.
Ce conduită considerați că este potrivită pentru coordonarea unui ansamblu?
Celui care conduce un ansamblu trebuie să îi placă. Dacă ești pasionat de ceea ce faci și dacă ncești cu drag îți iese mult mai bine decât dacă ești obligat. Trebuie să îți dorești mereu ma mult, trebuie să le insufli celor cu care lucrezi pasiunea ta și să se convingă că ceea ce îți place ție este ceva bun și benefic pentru ei.
Cum percepeați la începutul carierei profesia de coordonator artistic și cum o percepeți acum?
Totul a pornit din pasiune, iar aceasta s-a concretizat în serviciul (modern jobul) cel mai perfect. Îmi vine ca o mănușă și mă simt împlinit datorită realizărilor care au fost tot mai consistente și evolutive an de an.
Ce părere aveți despre strategiile de dezvoltare a carierei (revizuirea punctelor forte, a punctelor slabe, a valorilor și a factorilor ce vă motivează, cunoașterea avantajului comparativ, identificarea opțiunilor și valorificarea la maxim a oportunităților)?
Strategiile de dezvoltare sunt eficiente atunci când știi ce ai de făcut. Un novice în acest domeniu trebuie să se apuce de treabă înainte de a dezvolta o strategie. Limita la care mă raportez ca evoluție este infinit. Am convingerea că traseul urmat până la acest moment este unul de succes, iar succesul nu are limite atât timp cât ești consecvent și înveți mereu noi tehnici de dezvoltare. În ceea ce privește identificarea și valorificarea la maxim a oportunităților, pot să spun că este necesară o intuiție bună în această privință și apoi „maxim” este o limită care poate fi depășită (s-a demonstrat de nenumărate ori în evoluția omenirii).
Ați recurs vreodată la aceste strategii pentru a vă dezvolta pe plan profesional?
Da, și încă recurg în procesul de dezvoltare personală și profesională.
Care credeți că este rolul concursurilor și al festivalurilor în domeniul artistic?
În primul rând, aceste manifestări susțin în cea mai mare parte activitatea tuturor celor care activează în domeniile artistice. De asemenea, un lucru la fel de important este conectarea la ceea ce înseamnă domeniul în care activezi – în cazul nostru folclor – și mă refer aici la conexiunile care se leagă între lideri de grup, membri sau organizatori și impactul major pe care îl aduce activitatea în sine asupra stării de bine în general. Noi oamenii suntem ființe sociale și avem nevoie foarte mare de conectare și în special cu cei care împărtășesc aceleași pasiuni.
Ați participat vreodată la anumite workshopuri care să vă ajute în formarea pe plan artistic?
Da. La fel cum orice lucru pe care îl înveți și mai apoi ți-l însușești cel mai bine atunci când îl predai unor studenți sau elevi, tot așa workshopurile pe care le-am predat personal i-au întărit cunoștințele și încrederea că ceea ce fac este un lucru bun. De asemenea, workshopurile la care am fost în calitate de participant au adus o contribuție substanțială la structura mea ca lider și formator.
Cum ați descrie experiența de a fi coordonatorul artistic și coregraful unui ansamblu studențesc?
Dacă ar fi să descriu în două cuvinte, aș spune grea, dar frumoasă. Și ca să dezvolt grea – deoarece a fi coordonatorul unui ansamblu studențesc emblematic, în primul rând, pentru prestigiul universității pe care o reprezentăm, iar apoi pentru prestigiul orașului și al țării (al culturii naționale), este o responsabilitate imensă. Atunci când am avut concursul pentru post, unul din membrii comisiei mi-a spus și mi-a rămas întipărit în memorie – „Trebuie să ai grijă ce faci, că cei din jur se uită la tine și la ceea ce faci tu (ansamblul), trebuie să fii un expemplu pe toate planurile” . Partea frumoasă este atunci când la finalul unui eveniment reușim să ne adunăm puterile să râdem și să zâmbim, să ne amintim toate momentele frumoase și eforturile imense depuse pentru a ajunge la acest punct sublim. Iubesc ceea ce fac și dacă ar fi să o iau de la capăt, tot drumul acesta l-aș alege fără să ezit.
Alături de soția sa, profesor Alina Remeș, absolventă a aceleași specializări din cadrul Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima”, condus ansamblul pe culmile succesului în anul 2019, an în care împreună cu Ansamblul Folcloric Studențesc „Mugurelul” a participat la Festivalul Internațional „Op Roakeldais” din Warffum, Olanda și a cucerit trofeul „Festivalului-Concurs Național de Folclor” de la Mioveni, județul Argeș.
Sursă Foto: arhiva personală
Pintzoi Georgiana-Felicia