România se confruntă, de ceva timp, cu o situație fără precedent. Din data de 16 martie 2020 ne aflăm în stare de urgență pe fondul pandemiei de COVID-19. Căutările românilor pe internet s-au schimbat, în funcție de vremurile trăite.
Google este cel mai frecvent utilizat motor de căutare de către oameni, iar pe Google Trends am putut afla și analiza accesările românilor în primele două săptămâni ale stării de urgență. În mod evident, se subînțelege că cel mai căutat subiect din acea perioadă a fost Coronavirus atingând nivelul maxim 100. Punctajul se face pe o scară relativă, unde subiectul căutat cel mai frecvent are 100 de puncte, subiectul căutat cu jumătate din frecvența celui dintâi are 50 de puncte și așa mai departe. Mai jos se află niște statistici despre interesul prezentat despre acest subiect la perioada respectivă.
Am putut oberva interesul aprins la debutul stării de urgență despre Coronavirus, care a scăzut treptat cu trecerea timpului. Județul Cluj era fruntaș la nivelul de interes prezentat, fiind urmat de județele Timiș, Mun. București, Brașov și Sibiu. Următoarele două subiecte populare au fost „Limba română” și „Români”, fiind urmate de „Traducere”, implicit Google Translate, iar pe poziția a 5-a este cea mai populară rețea de socializare din România, Facebook.
Având de-a face cu o creștere semnificativă, așa cum arată statistica de mai jos, au fost Google Classroom și Classroom. Explicația evidentă a acestei ascensiuni este posibil datorată faptului că majoritatea accesărilor au fost din partea elevilor, studenților și a cadrelor didactice care începuseră să practice cursurile online. Următoarele două subiecte în creștere au fost „Șomaj” și „Ordonanță de urgență”, două subiecte care sunt în corelație directă, în contextul românilor îngrijorați de pierderea locurilor de muncă, dar și al restricțiilor impuse de Guvern. Pe ultimul loc se află „Zoom Video Communications” o aplicație de teleconferință.
Interogările căutate, care reprezintă o serie de solicitări pentru a accesa o serie de baze de date, s-au axat pe descărcarea declarației pe proprie răspundere, necesară pentru a putea circula. Totodată, românii voiau să afle vești doar din surse oficiale și de încredere, iar de aceea „stirioficiale.ro” a prezentat o creștere foarte mare.
Sursa: Google Trends, Unsplash
Marius Băcilă