Clujenii care au vrut să devină modele au căzut în plasa agenției de publicitate “Look of World”

„Agenția de publicitate «Look of World», cu punctul de lucru în Cluj-Napoca, caută fete frumoase și băieți. Puteți apărea în reclame, la emisiuni tv, concursuri, show-uri televizate sau în reviste ale unor braduri, și chiar în prezentări de modă.” Acesta este modul de abordare al angajaților agenției de publicitate de pe Bulevardul Eroilor. După aceste cuvinte, reprezentanții „Look of World”  încearcă să atragă în orice mod, cât mai mulți clienți posibili. „Ai ochi frumoși! Ai putea să faci reclamă la un rimel!”

„Avem nevoie de apariții în reviste și cataloage”

Insistențele continuă până în momentul în care ai spus „Da” invitației de a accepta o întâlnire cu cea care îți oferă mai multe detalii.Odată ce ușa se deschide ești întâmpinat de una dintre cele două fete care încearcă din răsputeri să te convingă, să faci parte din agenția de publicitate „Look of World”. „Spuneți-mi, v-ar plăcea să apăreți într-o revistă, într-un catalog pentru produse cosmetice? Noi căutăm o imagine pentru noile produse apărute pe piață pentru accesorii și ținute vestimentare.”

Colaborări false în numele unor branduri

„Avem colaborări cu companii naționale și internaționale. Evenimentele sunt diverse, iar printre companiile cu care colaborăm se numără Yves Rocher, Bershka, Zara sau L’Oreal. Persoanele care vor prezenta anumite produse vor primi la sfârșit produsele folosite” precizează unul din reprezentanții agenției. La aceste vorbe, cele mai multe persoane acceptă să colaboreze cu agenția „Look of World”.

Parteneriatele nu se rezumă doar la brandurile enumerate mai sus, ci la o serie de parteneri, care pot fi găsiți pe site-ul www.lookofworld.com . Pentru a afla dacă totul este sau nu adevărat, reporterii UBB Radio au contactat anumite firme precum H&M, Sprider și Bershka. Răspunsurile venite din partea acestora au fost negative, ceea ce înseamnă că „Look of World” nu se află pe lista celor cu care aceste firme au încheiat contracte. „Nu, nu e adevărat ! Pot să vă spun că nu avem o asemenea colaborare”, a declarat unul din reprezentanții firmei H&M. De asemenea, și compania Bershka, ne-a spus ”Nu suntem parteneri cu agenția „Look of World” și nici nu vor avea loc niciun fel de evenimente în colaborare cu această agenție la noi în magazin.”

Un alt partener la care am hotărât să apelăm este Sprider, una dintre cunoscutele firme de îmbrăcăminte, care a negat orice legătură cu agenția: „Noi nu avem niciun fel de contract cu această agenție. Nu știm nimic.”, a declarat unul dintre angajați, pe care l-am contactat telefonic.

Pentru a fi în lumina reflectoarelor trebuie să plătești 

Și cum nimic nu este gratis, celebritatea, la rândul ei se plătește. Cu cât, ne spune chiar reprezentantul agenției „Look of World”: „Pentru început trebuie să plătiți suma de 60 RON.” Aparent, suma este una modică, însă aceasta crește pe parcurs. Mai mult decât atât, la primul contact, reprezentatul agenției, insistă ca persoana să nu părăsească locația situată pe Bulevardul Eroilor, nr.7, ap.5a, fără a plăti măcar un avans. În acest fel, se creează  certitudinea că omul va reveni. Nu puține sunt cazurile în care persoanele abordate pe stradă cedează, și implicit achită cei 60 RON. „Puteți veni o dată, vedeți dacă vă place, dacă vă adaptați, iar dacă nu puteți renunța.” Ca urmare, cei care plătesc și între timp se râzgândesc, nu își mai pot recupera banii. Deși cei care trec pragul agenției sunt convinși că nu trebuie să plătească nicio altă sumă stabilită la început, situația se schimbă în funcție de nivelul la care vrei să ajungi. „ Dacă vrei să participi la prezentări de modă te cooptăm în echipa de profesioniști pentru că ai părul lung și ești frumoasă. Dar pentru asta trebuie să plătești 195 de euro în trei rate. O să îți facem trei albume, unul rămâne la tine, și două le trimitem la București. Albumele vor fi trimise la agențiile sau casele de modă, cum ar fi MRA”, ne-a declarat una dintre fetele care a luat contact direct cu această agenție. De asemenea, o altă fată a precizat „Mi-au spus că o să am contracte cu Berska și Zara. M-au sunat apoi să vorbesc cu directorul agenției. M-au anunțat că am fost selecționată dintre toate fetele. Costurile sunt în jur de 1000 de euro, din care 800 de euro sunt suportați de agenție, iar cei 200 de mine.”

După ce au plătit sumă de 60 RON, fetele au refuzat să le mai acorde acestora și alte sume cerute pe parcursul întâlnirilor. De asemenea, banii plătiți nu li s-au returnat.

Lipsă de colaborare în cadrul OPC

Oficiului pentru Protecția Consumatorilor (OPC) Cluj-Napoca, nu a dus la bun sfârșit cererile pe care reporterii UBB Radio le-au solicitat. Deși  a fost cerut un raport complet efectuat în urma verificărilor de la fața locului de către organele competente, OPC nu a dat curs acestei cereri îndelungate. „Această firmă, din verificările făcute, funcționează legal, cu mici observații, în ideea în care nu aveau afișate unele acte care ar fi trebuit să existe. Acesta este și motivul aplicării unei sancțiuni contravenționale.”, a declarat Comisarul Șef OPC Cluj, Mircea Radu. Deși reprezentatul OPC susține că agenția funcționează în conformitate cu legea, declarațiile acestuia se contrazic cu cele ale firmelor care apar ca și parteneri si care au declarat ca nu au niciun fel de contract cu agentia de publicitate.

Ulterior, am verificat site-ul www.lookofworld.com , de unde lista cu parteneri a fost retrasă. Acest fapt demonstrează că s-au luat măsuri, iar reprezentanții firmei au retras de pe site lista cu firmele de a căror faimă se foloseau în mod nelegal.

Demersurile privind acest subiect, nu se încheie aici. Vom reveni cu noi informații pe măsură ce vom primi răspunsuri și de la alte instituții.

 _________

Anca Baciu

Oana Alexa